Vores arbejdsmæssige erfaringer og kvalifikative forudsætninger er ved at være så ens, at det, der adskiller os mest, er vores personlighed.
I dagens samfund er dit personlige brand vigtigere end nogen sinde. Differentiering er en af måderne, hvorpå du kan opnå en konkurrencemæssig fordel – såvel i private og arbejdsmæssige sammenhænge.
Hvad er et brand?
Dit personlige brand er sammensat af din personlighed og dit renomme, både on- og offline. Uanset om du er tømrer, marketingchef eller nyuddannet, så brander du dig hele tiden. Du efterlader dig spor gennem din væremåde og dine handlinger: din påklædning, dine meninger, dine venner, din uddannelse, dit arbejde, dine likes på Facebook, din LinkedIn-profil eller din hjemmeside. ALT, hvad du gør og står for, er med til at skabe det image, som andre opfatter som dit personlige brand og dermed dig.
Hvorfor branding – hvordan gør jeg?
Et stærkt personligt brand medfører, at du er blandt de første, der tænkes på, når en specifik opgave skal løses. Måske har du HR-forudsætninger til at ansætte en ny medarbejder, eller du er som projektkoordinator klar til at løse en kompliceret opgave, eller du kan tegne en ny Øresundsbro.
Opbygning af dit personlige brand er ikke nemt, men det er vigtigt. Her er nogle tips, der kan hjælpe dig i gang.
- Kend dig selv
Få klarhed over, hvem du er, hvad dine færdigheder er, hvad du brænder for, og hvad du står for.
- Hvilken type job
Vær specifik omkring niveau og hvilken type virksomhed, du ønsker at arbejde for. Hvis du ikke er klar over, hvad du vil, er det svært at være målrettet. Vær realistisk.
- Kommuniker dit brand tydeligt
Hvem er du? Definer, hvilke problemer du kan løse, og hvem du kan løse dem for. Hvad adskiller dig fra andre kandidater? Opdater alle dine profiler (CV, Facebook, LinkedIn, CV-databaser, website og andre profiler på sociale medie), og hold dem ved lige.
Hvad kommer frem, når du Googler dit navn? Passer brandet med den måde, du ønsker, at folk skal opfatte dig på? Er der oplysninger på nettet, som ikke er kønne – og som ikke kan fjernes – så få dem begravet med nye positive tiltag, så læseren glemmer alt om din fortid.
- Du skal være søgbar
De fleste HR- og rekrutteringsvirksomheder leder efter kandidater online, før de annoncer. Google og LinkedIn er førstevalg, og når de gør det, skal de kunne finde dig! Din LinkedIn-profil skal altid være opdateret og optimeret med de nøgleord, som er vigtige for det job, du ønsker at matche. Derudover kan du oprette en blog eller hjemmeside i dit navn, hvor du kan forklare, hvem du er, og hvor du kan skrive om dine talenter.